lördag 6 oktober 2012

Enklaste blåbärspajen EVER!

Hej hopp på er alla lördagsfirare!

Hoppas ni haft en bra dag så här långt! Själv har jag legat och slappat ett par timmar framför TVn efter att ha avverkat en fixardag på sonens skola, blev grymt trött fast jag egentligen inte vet riktigt varför... är ju rätt van att hålla igång, haha...

Tänkte jag skulle skriva om maten jag och Magnus lagade igår och jag börjar med efterrätten - blåbärspaj - gjort efter världens enklaste recept. Det här är faktiskt det allra första receptet jag gjorde paj på när det begav sig i min sötsakssugna ungdom - håller än och receptet kan jag utantill 4-ever!


Recept
1 normalstor pajform eller 6-8 st småformar

Smuldeg:
100 g smör
2 dl mjöl
1 dl havergryn
4 msk socker

Fyllning:
4 dl blåbär
potatismjöl

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela smöret i mindre bitar, häll över resten av ingredienserna och knåda ihop smuldegen med handen i en bunke. 

Smörj formen/formarna med lite smör och fördela blåbären, strö över lite potatismjöl så det kan suga upp vätskan från blåbären. 

Strö smuldegen över blåbären och grädda i 15-20 minuter i ugnen.

Servera vaniljsås eller vaniljglass till!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar