tisdag 16 oktober 2012

Halloumi med pestopasta


Det här gäller alla köttätande människor där ute (det är väl ni som mest läser min blogg kan jag tänka mig). Är ni duktiga på att byta ut minst en middag i veckan mot vegetariskt alternativ? Det är tyvärr inte jag, alldeles för sällan lagar jag helvegetarisk mat, egentligen säkert bara av gammal vana...

Min 15-åriga dotter har helt plötsligt blivit väldigt medveten om hur djur behandlas inom köttindustrin (nästan det enda hon pratar om just nu... :-/...) och det har i alla fall väckt mina tankar att försöka byta ut en kötträtt mot en vegetarisk rätt, minst 1 gång i veckan, får se hur det går!

Väldigt passande var det att Icas Billiga Veckan tipsade om en god vegetarisk rätt igår (om halloumiost är accepterat) - Pasta med krämig pesto. Gjorde den nästan exakt som receptet visade men lade till lite zucchini också för att få in lite mer grönsaker... den salta nötaktiga smaken på halloumiosten gjorde att det nästan smakade som om man hade bacon eller nått i - gott blev det!


Recept
4 pers

4 portioner pasta, gärna tortiglioni
3 tomater
½ zucchini
65 g ruccola
1/2 tsk vitvinsvinäger
2 tsk olivolja
200 g halloumiost
1/2 dl lätt crème fraiche
3 msk pesto
1 vitlöksklyfta 

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
 
Skölj och skiva zucchinin i halvmånar, fräs i stekpanna med lite salt och peppar, pressa över vitlöksklyftan och låt fräsa tills det får lite färg.

Skölj och tärna tomaterna. Blanda dem med ruccola och ringla över vinägern och hälften av oljan.
Bryt eller skär halloumin i bitar och stek den i resten av oljan.

Blanda pastan med crème fraiche, pesto och halloumi och blanda ner grönsakerna.

~~~~~~~~~~~~~~~~

2 kommentarer:

  1. Vilken tur att M jagar vilt! Mer naturligt kan det knappast bli :-)

    Ser gott ut!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Det är sant, smakar godast så!

    Kram!

    SvaraRadera